Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Registrering og behandling av dokumenter i Public 360

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Versjon: 2

Godkjent dato: 09.01.2018

Godkjent av: Henny Lillelid Bjerga

 

Trykk her for begrepsavklaringer.

 

Saksbehandlers ansvar

  • Gjøre deg kjent med og følge de til enhver tid gjeldende rutiner og retningslinjer for saksbehandling i Sandes kommune, herunder å delta på kurs i Public 360.
  • At arkivverdige dokumenter som behandles og produseres av deg lagres i et system hvor de blir ivaretatt for fremtiden (altså ikke på hjemmeområder, innbokser, samhandlingsrom på Pulsen, Office 365, SMS-er m.m.).
  • Vurdere om dokumenter må unntas offentligheten, samt gradere dokumenter som skal unntas offentligheten – se Retningslinjer for offentlighetsvurdering.
  • Besvare eller avskrive innkommende dokumenter.
  • Ekspedere dokumenter du selv produserer i Public 360.

 

Dokumenter som skal være på papir

Se http://sandnes.arkivplan.no/content/view/full/198100 for en oversikt over hvilke dokumenttyper som fremdeles skal være på papir.

 

Innkommende post

Steg

Beskrivelse

Hjelpekort i Public 360

Opprette ny sak

Saksbehandler kan opprette saker selv, med unntak av personalmapper. Kontakt i så fall Dokumentsenteret. Kontroller alltid først at det ikke eksisterer en sak før det opprettes en ny sak.

Opprette sak

Mottak av fysisk post som er arkivverdig

  • Sjekk om det eksisterer en sak fra før av. Hvis ikke opprettes en ny sak.
  • Skann dokumentet på en multifunksjonsprinter (MFS). Skann alltid i full farge og sørg for at OCR-behandling er aktivert på multifunksjons-printeren du benytter. Bruk funksjonen «Send til meg selv». Register deretter dokumentet inn i saken i Public 360.
  • Bår dokumentet har blitt registrert inn i Public 360, dukker det opp på «Min status» under «Ubesvarte».
  • Sensitive dokumenter må slettes fra egen innboks og fra slettede elementer i Outlook.

Arbeidsliste i Public 360

Kontroll av skanning

  • Gjennomfør kontroll og kvalitet på skanningen
    • Sjekk at innholdet er lesbart
    • Sjekk at alle sidene er rett vei
    • Sjekk at alle sidene har kommet med
    • Dersom kvaliteten på enkelte ark ikke er god nok, må de slettes og skannes på nytt
 

Mottak av arkivverdig e-post til enhetens postmottak

E-posten videresendes til aktuell saksbehandler, som registrerer e-posten inn i Public 360 og foretar videre oppfølging av e-posten.

 

Mottak av arkivverdig e-post direkte til saksbehandler

Sjekk om det eksisterer en sak fra før av. Hvis ikke opprettes en ny sak. Registrer e-posten inn i saken med aktuell saksbehandler som ansvarlig.

Søke frem saken i Outlook

Registrere
e-post

Fordeling av dokumenter

Dersom et dokument har blitt feil fordelt til deg, kan du omfordele dokumentet til andre saksbehandlere.

Fordeling

Intern kopifordeling

Saksbehandler har et særlig ansvar for å vurdere om det er andre i kommunen som bør være kjent med innholdet i et mottatt dokumentet. I så fall må saksbehandler sørge for at vedkommende påføres som kopimottakere på dokumentregistreringen.

Sende kopi

Offentlighetsvurdering

Saksbehandler har et selvstendig ansvar for å offentlighetsvurdere sine dokumenter. Dette gjelder selv om dokumentet har blitt registrert inn av andre, og allerede er gradert eller ugradert.

Husk

  • Ekstern skjerming (tilgangskode «UO» og korrekt paragraf)
  • Intern skjerming (tilgangsgruppe)
  • Å eventuelt skjerme deler av tittelen

Dette gjøres i dokumentets veiviser.

Unnta sak

Unnta dokument

Avskriving

Alle innkommende dokumenter skal avskrives. Dokumentet forsvinner deretter fra arbeidslisten «Ubesvarte».

Avskrive

 

 

Utgående post

Steg

Beskrivelse

Hjelpekort i Public 360

Produksjon av utgående dokument

Utgående dokument kan produseres ved

  • Valg av mal i Public 360 eller
  • Import av fil fra filstrukturen (dersom det skal legges inn et dokument som allerede er lagret på filstrukturen)

 NB! Filen skal alltid sjekkes inn i Public 360 når du ikke jobber med den.

Opprette dokument

 

Ny fil til eksisterende dokument

 

Sjekke inn fil

Produksjon av utgående dokument som svar på et annet dokument

Det er to alternativer for besvaring av inngående brev:

  1. Besvar med brev
  2. Besvar med e-post

Dersom dokumentet skal sendes til en mottaker internt i kommunen skal det opprettes som et internt notat/epost.

Det skilles mellom interne notater/e-poster med oppfølging og interne notater/e-poster uten oppfølging. De med oppfølging skal følges opp av mottakeren (besvares eller avskrives).

Besvare dokument

Gjennomgang

Dersom det er ønskelig med innspill fra andre kan dokumentet sendes på gjennomgang. Det er mulig å legge på frist for tilbakemelding.

Sende dokumenter på arbeidsflyt

Godkjenning hos leder

Enkelte utgående dokumenter krever godkjenning av leder. De enkelte enhetene må ha egne rutiner/regler for hvilke dokumenter som skal til godkjenning.

Sende dokumenter på arbeidsflyt

 

Åpne dokumenter i en arbeidsflyt

Signering

Dokumenter produsert i Public 360 blir påført teksten «Dette dokumentet er elektronisk produsert og krever ikke signatur ". Det vil alltid fremgå av loggen i Public 360 hvem som har produsert dokumentet

 

Ekspedering

Alle dokumenter må til slutt ekspederes. Det er mulig å velge fire ulike forsendelseskanaler:

  1. SvarUt - Dokumentet sendes umiddelbart elektronisk. Dersom mottaker ikke har en digital postkasse, sendes det automatisk til utskrift hos en ekstern leverandør som sørger for at det sendes i posten til rett mottaker.
  2. SvarUt – personsensitive opplysninger - For dokumenter med personsensitive opplysninger som krever sikkerhetsnivå 4.
  3. Utskrift - Dokumentet skrives ut, og du må legge det i en konvolutt og sende det med posten).
  4. E-post

 Et ekspedert dokument er det endelige utkastet og kan ikke endres!

Ekspedere dokumenter

Avslutte sak

Når en sak er ferdigbehandlet skal saksbehandler avslutte saken

Avslutte sak