Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Ansettelsessak i Webcruiter/Doculive

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

1. Formål

pr. 30.09.08

Sikre at alle arkivverdige saksdokumenter i tilsettingsprosessen blir samlet, journalført og arkivert på en forskriftsmessig måte. Dette for å ha dokumentasjon på hele ansettelsesprosessen.

2. Evt. omfang/avgrensninger

Rutinene gjelder for alle ansettelsessaker i Sandnes kommune (både eksterne og interne utlysinger). Opprettelse av personalmapper omfattes også av denne rutinen.

3. Definisjoner 

WebCruiter - et web-basert administrasjonsverktøy som benyttes ved utlysing av stillinger, til å administrere og automatisere rekrutteringsprosessen fra stillingsutlysing til mottatt signert kontrakt, og som samler all informasjon på ett sted.

DocuLive - et elektronisk saksbehandlingsverktøy og arkivssystem. Arkivverdige inngående og utgående dokumenter som sendes ut fra WebCruiter blir overført til DocuLive for journalføring og elektronisk arkivering. 

Arkivverdig dokument - Et saksdokument (i hht Offentlighetsloven) som kommer inn til eller får ut fra kommunen, er gjenstand for saksbehandling og har verdi som dokumentasjon. 

4. Referanser

  • Forskrift om utfyllende tekniske og arkivfaglige bestemmelser om behandling av offentlige arkiver.
  • Arkivloven med forskrifter

5. Arbeidsbeskrivelse

   

Ansvar

1.

ANNONSE

Annonse lages og publiseres

(obs! hvis det utlyses vikar må ordet "vikariat" være med i overskriften, dette for å få riktig arkivkode)

Importeres fra WebCruiter til Doculive (sak opprettes automatisk)

Personal

Dokumentsenter

2.

ANNONSE - ENDRING

Hvis annonsen endres må den nye overføres manuelt til dokulive på følgende måte (dersom det er betydelig endring):

1. Ha stillingsoppdrag som aktiv (aktiv stilling vises øverst på siden i informasjonslinjen sammen med på logget brukernavn)

2. Klikk på menyvalget "Administrasjon - Arkiver til arkivsystem"

3. Hak av for "annonse" og klikk på knappen "Overfør til arkiv"

Personal

3.

SAKSMAPPE

  • Fysisk mappe opprettes
  • Fysisk og elektronisk arkivkode kontrolleres at denne samsvarer med utlysingstekst
  • Mappe sendes til aktuell personalkonsulent. 

Mappen er hos personalkonsulent til saken er avsluttet i Webcruiter - se pkt 15

Dokumentsenter

4.

ELEKTRONISKE SØKNADER OG CV

Søknader og CV overføres automatisk fra WebCruiter til Doculive (7 t etter søknadsfrist)

 

5.

MANUELLE SØKNADER

  • Stemples med dagens dato og sendes aktuell personalkonsulent
  • Legges inn i Webcruiter
  • Originalen legges i fysisk saksmappe
  • Søknad til utlyst stilling mottatt pr epost videresendes direkte til aktuell personalkonsulent som legger inn i Webcruiter
  • Mottar pesonalkonsulent manuell søknad eller epost direkte legges denne inn i Webcruiter
  • Originaler og papirutskrifter legges i fysisk saksmappe

Dokumentsenter

Personal

Dokumentsenter

Personal

6.

MOTTATT SØKNAD - SVARBREV og epost

Overføres automatisk fra WebCruiter til DocuLive (8 t etter søknadsfrist)

(vurderes endret til: det er mulig å ta ut en rapport fra WC over de bekreftelsene som vi har sendt til søker på at vi har mottatt søknad. Denne kan evnt overføres DL)

 

7.

SØKERLISTER

  • Offentlig og utvidet søkerliste overføres manuelt rett etter fristens utløp fra WebCruiter til Doculive ved å huke av for "Arkivere" - se figur 1
  • Evt. redigerte søkerlister behandles på samme måte
  • Papirutskriftene legges i fysisk saksmappe

Personal

8.

INNSTILLING

  • Endelig innstilling gjennomføres på samme måte som tidligere. Mal i rekrutteringsveileder benyttes
  • Innstilling via epost overføres aktuell sak i Doculive som dok.type X (gradering 1). Aktuell tilgangsgruppe benyttes. Fra/Til feltet fylles ut.
  • Overskrift må være "Innstilling"
  • Endre dokumentsetatus fra R (reservert) til F (ferdig)
  • Original legges i fysisk saksmappe

Tjenestested

Personal

9.

TILBUDSBREV OG KONTRAKT MED VEDLEGG

  • Tilbudsbrev/kontrakt utarbeides på samme måte som tidligere i kontraktsmodulen.
  • Saksnr. påføres kontrakten
  • Tilbudsbrev m/vedlegg føres til Doculive som dok.type U. Se egen veiledning om "Kontrakter til Doculive"
  • Endre dokumentstatus fra R til F
  • Kopi av tilbudsbrev u/vedlegg legges i fysisk saksmappe. Sjekk siste pkt mht om dette er korrekt. Kontrakt må da ligger i DL

Personal 

10.

TAKKER NEI TIL TILBUD OM STILLING

pr Tlf/muntlig beskjed: 

Noteres i kommentarfeltet på tilbudsbrevet i Doculive. Navnet på den som takker nei, føres utenpå fysisk saksmappe

pr brev: 

Registreres og skannes i saken. Dokumentet sendes aktuell personalkonsulent.

Personal

Dokumentsenter

11.

SIGNERTE KONTRAKTER - RETURNERES TIL DOKUMENTSENTERET

  • Dersom andre enn Dokumentsenteret mottar signerte kontrakter sendes disse straks til Dokumentsenteret for registrering.
  • Evt. ny personalmappe må opprettes på forhånd, se pkt 12
  • Kontrakter m/vedlegg registreres som nytt dokument i ansettelsessaken og kopieres elektronisk sammen med søknad m/CV og tilbudsbrev til elektronisk personalamappe.
  • Evt. vedlegg registreres og skannes sammen med kontrakten - dette noteres i Opplysningsfeltet i registreringsbildet
  • Søknaden avskrives med TA etter kopiering til personalmappe. 
  • Merknad om kopiering av kontrakt i Beskrivelsesfeltet flyttes til Opplysningsfeltet
  • Senere innkomne vedlegg til kontrakt skannes som vedlegg til aktuell kontrakt - noteres i Opplysningsfeltet i registreringsbildet
  • Ferdig registrert og skannet kontrakt og evt. vedlegg sendes personalarkivet for arkivlegging i personalmappe. 

KONTRAKTER TIL SKOLER

Samme rutine som under pkt 11. I tillegg: 

  • Elektronisk kopi av kontrakt sendes som e-post til skolens postmottak via DocuLive for utskrift til skolens skyggearkiv. 
  • Noteres i Opplysningsfeltet
  • Personalmelding skrives på bakgrunn av kontrakt via e-post

KONTRAKTER TIL ØVRIGE ENHETER

  • Samme som under pkt 11
  • personalmelding skrives på bakgrunn av kontrakt som er mottatt på arbeidsliste i DLweb

Personal/Tjenestesteder

Dokumentsenter

Ansvarlig for personalarkiv

Dokumentsenter

Tjenestested

Personal/Tjenestested

12.

OPPRETTELSE AV ELEKTRONISK OG FYSISK PERSONALMAPPE

  • Søk først etter evt. allerede opprettet personalmappe i DocuLive
  • Dersom denne ikke finnes, opprettes ny elektronisk
  • Dokumenter som blir registrert kommer på personalkonsulentens arbeidsliste i DLWeb. Disse avskrives etter vanlig prosedyre
  • Fysiske dokumenter oversendes personalarkivet
  • Dersom fysisk personalmappe ikke finnes, opprettes ny

Dokumentsenter

Personal

Dokumentsenter

Ansv. for personalarkiv

13.

POLITIATTEST

  • Følger ofte som vedlegg til kontrakt og registreres og skannes sammen med denne
  • Gjelder det skoler og barnehager sendes den til aktuelt tjenestested for videre behandling, se nedenfor: 
  • For skoler og barnehager gjelder følgende: 
  • Skjema "Bekreftelse på mottatt politiattest" som finnes på intranett fylles ut
  • Politiattesten makuleres deretter
  • Bekreftelsen sendes Dokumentsenter for registrering sammen med kontrakten, se pkt 11
  • Videresendes Personalarkiv for arkivering i personalmappa
  • For barnevern og omsorg gjelder følgende: 
  • Politiattesten sendes til dokumentsenteret for registrering
  • Videresendes Personalarkiv for arkivering i personalmappa

Dokumentsenter 

Tjenestested

Dokumentsenter

14.

AVSLAGSBREV

Kandidat ansatt og avslagsbrev ihht vanlig prosedyre (Rapport fra WC med navn på de som har fått avslag?)

Personal

15.

AVSLUTNING AV ANSETTELSESAK I WEBCRUITER

  • Mappen avsluttes og arkiveres i Webcruiter
  • Kontroller at saksmappen inneholder alle relevante dokumenter
  • Søknader til lederstillinger i de tre øverste stillingskategorier skrives ut og bevares i tilsettingssaken. Jfr...
  • Navnet til den ansatte påføres utenpå saksmappen samt navn til de som evt. har takket nei
  • Mappen sendes Dokumentsenteret for arkivering snarest mulig etter at saken er ferdigbehandlet.

Personal

16.

AVSLUTNING AV ANSETTELSESSAK I DOCULIVE

Avsluttes ihht vanlig prosedyre. Doknr. føres på søkerlistene og evt. andre dokumenter når saksmappen kommer i retur

Dokumentsenter