For å logge inn må du skrive inn brukernavn og passord i feltene under. Trykk deretter på knappen merket 'Logg inn'.
Versjon: 4
Godkjent dato: 15.09.2023
Godkjent av: Arkivsjef Bjarte Aanestad
Gi en oversikt over hvordan ledere, saksbehandlere og arkivarer ved Dokumentsenteret skal håndtere innsynsbegjæringer fra publikum og presse. Rutinen avklarer ansvarsforholdet mellom Dokumentsenteret, enhetsledere og saksbehandlere.
Se også flytdiagram på Sandnes kommunes intranett: https://sandneskommune.sharepoint.com/:b:/r/sites/hjelp-i-jobben/SiteAssets/SitePages/Innsyn/Innsyn-i-OJ--3-.pdf?csf=1&web=1&e=ThO1y4
Pkt.
Beskrivelse
Ansvarlig
1
Foreta kvalitetssjekk
Dokumentsenteret
(Se egen vaktliste)
2
Send dokument til innsynsbegjærer
"Du har bedt om innsyn via offentlig journal. De forespurte dokumentene er tilgjengelig i denne e-posten. "
Du har bedt om innsyn via offentlig journal. De forespurte dokumentene er tilgjengelig i denne e-posten.
Send et midlertidig svar til innsynsbegjærer
"Din forespørsel er mottatt og videresendt til saksbehandler for vurdering av meroffentlighet. Du kan forvente svar innen fem virkedager."
Din forespørsel er mottatt og videresendt til saksbehandler for vurdering av meroffentlighet. Du kan forvente svar innen fem virkedager.
Videresend innsynsbegjæringen til ansvarlig saksbehandler
"Dokumentsenteret har mottatt forespørsel om innsyn i dokument [SKRIV INN DOKUMENTNUMMER] som er vurdert unntatt offentlighet. Behandling av innsyn skal prioriteres og besvares innen fem dager. Som ansvarlig saksbehandler bes du om å foreta en ny offentlighetsvurdering. Dersom dokumentet fremdeles skal være unntatt fra offentligheten, må det vurderes merinnsyn for hele eller deler av dokumentet. Ta kontakt med dokumentsenteret om du trenger hjelp med sladding av dokumentet. Innsynet er fra [NAVN] som nås på [E-post]. Vennligst gi tilbakemelding direkte til bestiller om din beslutning. Innsynsbegjærer må få tilbakemelding på hvorvidt det er foretatt en merinnsynsvurdering og om det er aktuelt å få tilbud om innsyn i sladdet versjon. Benytt standardtekstene når du besvarer innsynsforespørsler. Ved behov for bistand kan Kommuneadvokaten eller Dokumentsenteret kontaktes. Svaret til innsynsbegjærer registreres i den aktuelle saken i Public 360 og brukes til å avskrive anmodningen om innsyn.Se for øvrig hjelpesider for innsyn i offentlig journal for beskrivelse av rutiner, standardtekster og veiledere."
Dokumentsenteret har mottatt forespørsel om innsyn i dokument [SKRIV INN DOKUMENTNUMMER] som er vurdert unntatt offentlighet. Behandling av innsyn skal prioriteres og besvares innen fem dager. Som ansvarlig saksbehandler bes du om å foreta en ny offentlighetsvurdering. Dersom dokumentet fremdeles skal være unntatt fra offentligheten, må det vurderes merinnsyn for hele eller deler av dokumentet. Ta kontakt med dokumentsenteret om du trenger hjelp med sladding av dokumentet.
Innsynet er fra [NAVN] som nås på [E-post]. Vennligst gi tilbakemelding direkte til bestiller om din beslutning. Innsynsbegjærer må få tilbakemelding på hvorvidt det er foretatt en merinnsynsvurdering og om det er aktuelt å få tilbud om innsyn i sladdet versjon. Benytt standardtekstene når du besvarer innsynsforespørsler. Ved behov for bistand kan Kommuneadvokaten eller Dokumentsenteret kontaktes. Svaret til innsynsbegjærer registreres i den aktuelle saken i Public 360 og brukes til å avskrive anmodningen om innsyn.
Se for øvrig hjelpesider for innsyn i offentlig journal for beskrivelse av rutiner, standardtekster og veiledere.
3
Register videresendt e-post i Public 360
4
Vurdere meroffentlighet på dokumentene
Ansvarligsaksbehandler
Videresend innsynsbegjæringen
Dokumentsenter(se egen vaktliste
Behandling av innsyn fra andre postlister
Leder
Registre innsynsbegjæringen
Send foreløpig svar til innsynsbegjærer
"Din forespørsel er mottatt og videresendt til saksbehandler for vurdering av meroffentlighet. Du kan forvente svar innen 5 virkedager"
Din forespørsel er mottatt og videresendt til saksbehandler for vurdering av meroffentlighet. Du kan forvente svar innen 5 virkedager
Kontakt ansvarlig saksbehandler
Vurdering av innsynsbegjæringen
Ansvarlig saksbehandler
5
Send svar til innsynsbegjærer
Registrer klagen
Dokumentsenter(se egen vaktliste)
2a
Klage på innsynssaker fra offentlig journal på Internett
"Vedlagt følger klage på avslag på innsynskrav. Vennligst vurder om det skal gis merinnsyn og send tilbakemelding direkte til innsynsbegjærer"
Vedlagt følger klage på avslag på innsynskrav. Vennligst vurder om det skal gis merinnsyn og send tilbakemelding direkte til innsynsbegjærer
2b
Klage på innsynssaker fra andre offentlige journaler
Behandling av klagen
Saksbehandler
4a
Ved opprettholdelse av avslag på innsyn
4b
Dersom klagen tas til følge