Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Altinn

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Versjon: 2

Godkjent dato: 07.04.2020

Godkjent av: Bjarte Aanestad

Formål med rutinen: Sikre at post som kommer via Altinn blir korrekt håndtert på linje med innkommende post fra andre kanaler.

 

Altinn

Sandnes kommune (org. nr 964 965 137) har et organisasjonsnummer og flere av virksomhetene under Sandnes kommune har i tillegg eget bedriftsnummer. Dette innebærer at andre virksomheter kan sende elektronisk post til både vårt organisasjonsnummer og alle de 185 bedriftsnumrene under Sandnes kommune. Hvert av disse numrene har en egen innboks i Altinn, hvor posten kommer.

  • Dokumentsenteret (dokumentsenter@sandnes.kommune.no) får epostvarsling om post som sendes til vårt organisasjonsnummer eller våre bedriftsnummer.
  • Dokumentsenteret skal i utgangspunktet kun hente ut dokumenter i Altinn sendt til oss med rollen post/arkiv.
  • Virksomheter som sender til vårt organisasjonsnummer via KS sin Fiks-plattform vil ikke komme i Altinn. Disse kommer inn i 360 via vår Svarinn-løsning (se egen rutine).
  • Noen enheter åpner selv post som kommer til eget bedriftsnummer. Dette gjelder Flyktningenheten (996 958 515), Barnevern (973 857 673), Nav Sandnes (874 610 712) og PPT (973 857 789).

 

Pkt.

Beskrivelse

Ansvarlig

1

 Daglig sjekk av Altinn

  •  Ikke all post som kommer til Altinn genererer et e-postvarsel. Det skal derfor daglig foretas en sjekk av kommunens innboks i Altinn

Dokumentsenteret

(Se egen vaktliste)

2

E-postvarsel om ny melding i Altinn legges over i egen mappe

  • Når postmottaket mottar en e-post om ny melding i Altinn, legges epost over i egen mappe under Dokumentsenter, innboks.
  • Varsel om ny melding som gjelder Flykningenheten, Barnevern, Nav Sandnes og PPT slettes, da disse enheten henter ut epost selv.
  • E-poster fra altinn som gjelder sykefravær;
    • Ny melding om sykemelding – Slettes
    • Ny søknad om sykepenger – Slettes
    • Sykepengesøknad som ikke er sendt inn – Videresendes til Torill Øen på Lønn

Dokumentsenteret

(Se egen vaktliste)

3

Logg inn og hent dokument(ene)

  • Logg inn på Altinn med egen bruker
  • Velg at du vil representere Sandnes kommune
  • Finn meldingen og mellomlagre dokument(ene) i på egen PC
  • Arkiver meldingen med dokumentene i Altinn
  • Distribuer de mellomlagrede dokument(ene) til rette vedkommende, og slett dem deretter fra egen PC

Dokumentsenteret

(Se egen vaktliste)

4

Dokumenter som ikke skal hentes ut av Dokumentsenteret

Det kommer iblant dokumenter til kommunen som det ikke sendes e-postvarsel om, og som heller ikke skal hentes ut. Noen eksempler på dette er:

  • Tolldeklarasjonsoversikt
  • Sykemeldinger
  • m.m.

Personer ved andre virksomheter