Versjon: 1 Godkjent dato: 24.12.2018 Godkjent av: Bjarte Aanestad (fungerende arkivsjef) HovedregelSaksbehandling skal ikke foregå i sosiale medier. Se retningslinjer for bruk av sosiale medier i Sandnes kommune her. Dersom dette likevel skjer, må kommunikasjonen arkiveres manuelt inn i sak/arkivsystemet. Ved arkiv- og journalpliktig kommunikasjon per SMS, må denne også arkiveres i sak/arkivsystemet. Fremgangsmåte ved arkivering av kommunikasjon fra sosiale medier og SMS
Pkt
|
Beskrivelse
|
1
|
Vurder om kommunikasjonen er et saksdokument eller om den har verdi som dokumentasjon. For å avgjøre dette kan man stille følgende spørsmål:
- Er det gjenstand for saksbehandling?
- Har jeg behov for å finne tilbake til dette ved en senere anledning?
- Har noen andre behov for å finne tilbake til dette ved en senere anledning?
- Er det viktig at offentligheten får tilgang til dette?
- Vil kommunen ha et forretningsmessig behov for å lagre informasjonen?
- Finnes det lover, forskrifter eller andre juridiske retningslinjer som pålegger lagring?
- Kan det komme erstatningskrav til kommunen hvor denne kommunikasjonen kan være relevant?
Dersom svaret er ja, skal kommunikasjonen arkiveres og journalføres.
|
2
|
Se om det finnes en sak fra før av, eller opprett en ny sak.
- Ta skjermbilde av kommunikasjonen med kommentarer og lagre skjermdumpen. NB: Husk å trykke på "vis kommentarer" slik at alle kommentarene kommer med.
- Ved SMS, ta skjermbilde og send som vedlegg til e-post til deg selv.
- Last opp som et dokument i saken.
- Kvalitetssikre at alle opplysninger er med.
|
|