Versjon: 3 Godkjent dato: 23.03.2018 Godkjent av: Arkivsjef Henny Lillelid Bjerga Frister og klageadgang ved innsynsbegjæringer
Generelt
- En person har i utgangspunktet rett til å få innsyn i opplysninger som omhandler en selv.
- Dersom saken er avlevert til Interkommunalt arkiv i Rogaland (IKA), innhenter Sandens kommune saken fra IKA.
- Fylkesmannen er klageinstans ved eventuelle avslag ihht. forvaltningsloven.
- Det er kommunens oppgave å vurdere riktigheten av å utlevere opplysninger fra det overleverte materialet, jf. Forvaltningslovens § 19c.
- Det er viktig å merke seg at det ikke skal gis innsyn i dokumenter som ikke er ekspedert/ferdigstilt i Public 360.
- Husk at personsensitive opplysninger ikke skal sendes på e-post.
- Alle forespørsler om innsyn i egen personalmappe skal behandles av Dokumentsenteret
Hvor befinner personalmappene seg?
- Personalmapper er arkivert på følgende måter:
- Eldre enn 2004 - kun på papir
- 2004-09.03.2013 - dobbeltarkivert (kan være både på papir og elektronisk)
- 10.03.2013 - kun elektronisk
Hvem kan få innsyn i personalmappene?
- Alle kan få innsyn i alle dokumenter i egen personalmappen. Det samme gjelder part som representerer den ansatte og har fullmakt (jfr. Forvaltningsloven § 12).
- Saksbehandlers merknader kan imidlertid unntas fra innsyn. Innsynsbegjærer kan få en oversikt over dokumenter i egen personalmappe som er registrert i Public 360.
Behandling av skriftlige forespørsler om innsyn i egen personalmappe
Pkt.
|
Beskrivelse
|
Ansvarlig
|
1
|
Registre innsynsbegjæringen
- Opprett en ny sak for innsynsbegjæringen i Public 360, og registrer forespørselen i saken. Den som skal behandle innsynsbegjæringen settes som ansvarlig for både saken og dokumentet.
- Dersom innsynsbegjærer vil se alle dokumentene i personalmappen, og innsynsbegjærer har arbeidet flere steder i kommunen og dermed også hatt ulike ledere, bør innsynsforespørselen behandles ved Dokumentsenteret.
- Dersom det bes om innsyn i en personalmappe fra en konkret enhet, for eksempel en skole, bør innsynsforespørselen behandles av leder ved enheten.
|
Dokumentsenter
|
2
|
Behandling av innsynsbegjæringen
- Saksbehandler finner frem innsynsbegjærers personalmappe. Husk å sjekke både fysisk og elektronisk arkiv.
- Eventuelle dokumenter i fysisk personalmappe skannes og vedlegges svaret som blir sendt til innsynsbegjærer. Dersom det er lukket konvolutt i den fysiske personalmappen, se "Behandling av innsyn i personalmapper som inneholder lukket konvolutt" nedenfor.
Dersom personaldokumentasjonen foreligger hos IKA Rogaland gjøres følgende:
- Send en skriftlig forespørsel til IKA Rogaland der det opplyses om
- Navn
- Fødselsdato
- Enhet vedkommende var ansatt ved
- Ca. periode for ansettelsesforholdet (dersom dette er kjent)
- Send et midlertidig svar til innsynsbegjærer med følgende tekst:
"Deres forespørsel av [dato] er mottatt. Det må påregnes noe saksbehandlingstid. Vi forventer å gi tilbakemelding innen [dato]. "
- Svaret fra IKA Rogaland registreres i saken
|
Saksbehandler
|
3
|
Send svar til innsynsbegjærer
- Send svar til innsynsbegjærer med etterspurt dokumentasjon.
- Svaret registreres i saken.
|
Saksbehandler/ Leder
|
Behandling av forespørsler om innsyn i egen personalmappe ved personlig fremmøte
Pkt.
|
Beskrivelse
|
Ansvarlig
|
1
|
Legitimering av innsynsbegjærer
- Be innsynsbegjærer om å legitimere seg.
|
Dokumentsenter
|
2
|
Finn personalmapper
- Se hvor personalmapper befinner seg, og vurder hvor lang tid det vil ta å finne frem og kopiere/skrive ut etterspurte dokumenter
Hvis alle dokumentene er tilgjengelig elektronisk
- De etterspurte dokumentene skrives ut og utleveres til innsynsbegjærer.
Hvis alle dokumentene er tilgjengelig i personalarkivet
- De etterspurte dokumentene kopieres og utleveres til innsynsbegjærer.
Hvis (noen av) dokumentene er i fjernarkivet
- Vurder om det er mulig å utlevere dokumentene med en gang. Er dette mulig, kopieres og utleveres dokumentene.
- Dersom det ikke er mulig å utlevere dokumentene med en gang må det avtales ny tid for utlevering med innsynsbegjærer.
Hvis (noen av) dokumentene er hos IKA Rogaland
- Informer innsynsbegjærer om saksbehandlingstid.
- Følg punkt 2 i rutinen for Behandling av skriftlige forespørsler om innsyn i egen personalmappe (se over).
|
Dokumentsenter
|
Behandling av forespørsler fra noen som ikke er part i saken
Pkt.
|
Beskrivelse
|
Ansvarlig
|
1
|
Opprett ny sak
- Opprett en ny sak for innsynsbegjæringen i Public 360, og registrer forespørselen i saken. Den som skal behandle innsynsbegjæringen settes som ansvarlig for både saken og dokumentet.
|
Dokumentsenter
|
2
|
Midlertidig svar til innsynsbegjærer
- Send et midlertidig svar til innsynsbegjærer. Bruk gjerne følgende tekst:
"Deres forespørsel av [dato] er mottatt. Det må påregnes noe saksbehandlingstid. Vi forventer å gi tilbakemelding innen [dato]. "
|
Saksbehandler
|
3
|
Finn dokumentasjon
- Saksbehandler undersøker og finner frem etterspurt dokumentasjon som ikke måtte foreligge elektronisk. Husk å sjekke
- Fysisk mappe i sentralt arkiv
- Fysisk mappe i fjernarkivet
- Fysisk mappe hos IKA Rogaland. Benytt fremgangsmåten beskrevet i punkt 2 i rutinen for Behandling av skriftlige forespørsler om innsyn i egen personalmappe (se over).
- Eventuell dokumentasjon som finnes skannes og registreres i saken
- Dokumentasjonen sendes på gjennomgang til leder i Public 360
|
Saksbehandler
|
4
|
Leders gjennomgang
- Leder gjennomgår dokumentasjonen, og vurderer hva det kan og/eller ikke kan gis innsyn i
|
Leder
|
5
|
Send svar til innsynsbegjærer
- Svar sendes til innsynsbegjærer med dokumentasjonen det kan gis innsyn i. I oversendelsesbrevet forklares det hvorfor det eventuelt ikke har blitt gitt innsyn i noen dokumenter. Husk å informer om klageadgangen. Se her for mer informasjon om retten til å klage.
- Svaret registreres i saken.
|
Saksbehandler
|
Behandling av forespørsler fra offentlig journal
Pkt.
|
Beskrivelse
|
Ansvarlig
|
1
|
- Det opprettes en sak pr forespørsel i Public 360 med tittelen «Forespørsel om innsyn i personaldokumetasjon – [navn på den som personalmappen gjelder]». Sett leder som ansvarlig.
- Forespørsel registreres i saken. Bruk samme tittel på dokumentet som på saken. Sett leder som ansvarlig.
- Følg beskrivelsen for "innsynsbegjæring i graderte dokumenter via offentlig journal" i rutine for innsyn i Sandnes kommune.
|
Dokumentsenter
|
Behandling av forespørsler fra HR, Lønn eller enhetsledere i fysiske dokumenter som ikke er tilgjengelige i Public 360
Generelt
- HR og Lønn har tilgang til alle elektroniske dokumenter i personalmappen
|
Pkt.
|
Beskrivelse
|
Ansvarlig
|
1
|
Finn dokumenter
- Dokumentsenteret undersøker og finner frem etterspurt dokumentasjon som ikke måtte foreligge elektronisk. Husk å sjekke
- Fysisk mappe i sentralt arkiv
- Fysisk mappe i fjernarkivet
- Fysisk mappe hos IKA Rogaland. Benytt fremgangsmåten beskrevet i punkt 2 i rutinen for Behandling av skriftlige forespørsler om innsyn i egen personaldokumentasjon (se over).
|
Dokumentsenter
|
2
|
Skann dokumenter
- Eventuelle fysiske dokumenter skannes og registreres inn i aktuell personalmappe med tittelen «Eldre dokumenter». Innsynsbegjærer settes som ansvarlig saksbehandler.
|
Dokumentsenter
|
3
|
Informer innsynsbegjærer
- Innsynsbegjærer informeres på e-post eller telefon om at etterspurte dokumenter nå er tilgjengelig i den aktuelle personalmappen.
|
Dokumentsenter
|
Behandling av innsyn i personalmapper som inneholder lukket konvolutt
Generelt
- I henhold til tidligere rutiner arkiverte HR og enhetsledere dokumenter med svært sensitive opplysninger (for eksempel personalsaker og varslinger) i lukket konvolutt i personalmappen for å begrense intern tilgang til dokumentene.
- Det skal ikke lenger legges lukkede konvolutter i fysiske personalmapper
|
Pkt.
|
Beskrivelse
|
Ansvarlig
|
1
|
Åpne konvolutt og videre behandling
- Dokumentsenteret åpner konvolutten og behandler innholdet på samme måte som andre dokumenter i den fysiske personalmappen
|
Dokumentsenter
|
|